Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο "Αχυρένιος" ή "Γληγοράκης" . Αποκριάτικο θρηνητικό δρώμενο αναγέννησης στη Βόνιτσα Αιτωλοακαρνανίας

Ελένη Ψυχογιού   ΑΧΥΡΕΝΙΟΣ / ΓΛΗΓΟΡΑΚΗΣ Γενική άποψη της Βόνιτσας από το ενετικό κάστρο. Στο βάθος το βουνό "Αμαδαρός" με την πληγή του λατομείου που σατιρίζεται στο "θρήνο" του "Αχυρένιου/Γληγοράκη" ( παρατίθεται στο τέλος της ανάρτησης) (Μ…

Του κύκλου του χρόνου και της βλάστησης: Αποκριά. Κυριακή Τυρινής στη Νέδουσα Αλαγονίας Μεσσηνίας (Carnival rituals in rural Greece: Nedussa, Messinia)

Ελένη Ψυχογιού  Α΄ Η «φωτιά», η μακαρονοφαγία και τα αυγά  στο συμβολικ ό πλαίσιο της αγροτικής Αποκριάς την Κυριακή της Τυρινής   Γιατί το ιερό μυστήριο της ζωής,του έρωτα, της αναπαραγωγής, του θανάτου είναι πολύ σοβαρό και τρομαχτικό για να το βιώνουμε, να το κατανο…

Νεοελληνική μυθολογία. Στα ίχνη της Ελένης/Αγιαλένης, τα τραγούδια: ...H υφάντρα "Αλεξαντριανή" Ελένη (Πέτρα Μεσσηνίας) Ritual songs about "Helen" , Messinia Greece

Η υφάντρα Αλεξαντριανή Ελένη, η "θεοσκοτωμένη" [Απόσπασμα από το βιβλίο  Ελένη Ψυχογιού, «Μαυρηγή» και Ελένη. Τελετουργίες θανάτου και αναγέννησης , Ακαδημία Αθηνών, Δημοσιεύματα Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας αρ. 24, Αθήνα 2008, σ. 66-79. (htt…

Νεοελληνική μυθολογία. Στα ίχνη της "Ελένης/Αγιαλένης", τραγούδια: "Ελμαζαγας και Ελένη" (Λιβάρτζι Καλαβρύτων)

Πρώτη δημοσίευση: Ελένη Ψυχογιού, 2004, «Η εθνοτική ετερότητα ως δήλωση μεταφυσικής παρουσίας στα τελετουργικά τραγούδια: Ελμάζαγας και Ελένη», στο Θανάσης Φωτόπουλος (επιμ.), Arab and Islamic World . History , Culture , Relations with Hellenism (Πρακτικά , 1 st Intern…