Ο "αγερμός" (περιήγηση του θιάσου στα σπίτια του χωριού)
Ο θίασος των
«μαύρων» μεταμφιεσμένων πραγματοποιεί όλο το πρωί τον αγερμό, μια τελετουργική περιήγηση σε όλα τα σπίτια του χωριού, με
τη συνοδεία οργιαστικής μουσικής από τη φλογέρα και το τύμπανο. Ο θίασος
αναγγέλλει από σπίτι σε σπίτι τη γιορτή.
Με δράσεις, τραγούδια και χειρονομίες που μεταδίδονται μέσω της τελετουργικής
μνήμης ως habitus από γενιά σε γενιά,
αφηγείται το μύθο της συνεύρεσης της Μητέρας-Γης με τον μαύρο, χθόνιο εραστή
της. Ο συμβολισμός της γόνιμης, εύκαρπης
Γης και της ιερής ένωσης των φύλων χαρακτηρίζει όλες τις θεατρικές δράσεις και
αποτελεί τον κορμό της αφήγησης τούτη την ημέρα.
Νέδουσα. καθαρή Δευτέρα. Η θιασική ομάδα των "μουτζουρωμένων"/μεταμφιεσμένων καρναβαλιστών με τους μουσικούς (τύμπανο, φλογέρα) και το καλάθι ("πούργι" ) όπου θα συγκεντρώνουν τα κεράσματα δώρα, έτοιμη να ξεκινήσει τον "αγερμό", δηλαδή τη μουσική, πομπική περιήγηση στις γειτονιές και στα σπίτια του χωριού). (2005)
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα, ο αγερμός. Από πάνω προς τρα κάτω: η θιασική ομάδα περιηγείται τους δρόμους και τα σπίτια του χωριού με μουσική συνοδεία από τύμπανο και δύο φλογέρες και με το "πούργι", το καλάθι όπου μπαίνουν τα κεράσματα-δώρα να προπορεύεται της πομπής . Η θιασική ομάδα των μεταμφιεσμένων καλαντιστών επισκέπτεται όλες τις γειτονιές, διαβαίνοντας και το γεφύρι του Νέδοντα ποταμού(2005)
Τα βωμολοχικά λόγια των ιερών τραγουδιών που
ψάλλουν οι καρναβαλιστές στις αυλές των σπιτιών αλλά και τα θεατρικά εξαρτήματα, ταυτίζουν σε αυτή τη
φάση της γιορτής, στον αγερμό, τη Γη και τον εραστή της με τα γονιμικά σύμβολά τους: το αιδοίο, με τη
μορφή μαλλιαρής μαύρης μάσκας που δεσπόζει στη θιασική ομάδα, καθώς την φοράει
ένας πανύψηλος άνδρας στο κεφάλι και το φαλλό, με τη μορφή πελώριου, ξύλινου
ομοιώματος. Ονοματίζουν μάλιστα το ομοίωμα του φαλλού μωρούλι
και τον περιφέρουν μέσα σε χνουδωτό λίκνο, σε μια αναπαράσταση της σεξουαλικής
ένωσης, ονομασία που ταυτόχρονα φαίνεται να παραπέμπει και στο ότι
πρέπει και ο φαλλός, όπως τα μωρά, να ανα-στηθεί, να στηθεί όρθιος,
προκειμένου να επιτελέσει το γαμικό του έργο.
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα 2005, Κατά τη διάρκεια του αγερμού, "παίζονται" αναπαραστατικά σεξουαλικά αστεία μεταξύ των κατάλληλα μεταμφιεσμένων, όπως εδώ η φέρουσα το ξύλινο "μωρούλι"-φαλλό.
Νέδουσα, αγερμός. Ο μεταμφιεσμένος που φέρει τη γονιμική μάσκα-αιδοίο ("μπαρμπούτα") κατά την περιήγηση με με το δοχείο κρασιού στο χέρι (2005)
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα 2006. Πάνω και κάτω: αυτοσχέδια φαλλικά παιχνίδια των καρναβαλιστών στα οποία διοχετεύουν εφευρετικά νερό εν είδει ιερού "σπέρματος" και "ποτίζουν" τους συμμετέχοντες, άνδρες και γυναίκες
Τα κεράσματα-δώρα
Οι νοικοκυρές καλωσορίζουν τον αγερμικό θίασο στις
αυλές των σπιτιών τους και, καρπερές και οι ίδιες, γεμίζουν τον κάλαθο-κίστη που μεταφέρουν δύο
από τα μέλη του με καρπούς και φρούτα μετατρέποντάς τον σε κέρας της
Αμαλθείας-σύμβολο της καρπερής Γης. Ταυτόχρονα κερνούν τους καρναβαλιστές κρασί
και μελωμένες τηγανίτες, με σχήμα που
θυμίζει αιδοίο. Σε μερικά από τα σπίτια οι ηλικιωμένες νοικοκυρές μαζί μετα μέλη του περιοδεύοντος θιάσου, τραγούδησαν και κάποια από τα ιερά, βωμολοχικά αποκριάτικα τραγούδια που τραγουδιούνται μόνο στο πλαίσιο της τελετουργίας της Αποκριάς αυτές τις ημέρες καθώς και στην τελετουργία του γάμου για τη μύηση των νεόνυμφων ΄και σε άλλα γλέντια,. Παρακάτω κάποια τέτοια τραγούδια, όπως τα απομαγνητοφώνησα από τα βίντεο:
Στ΄αρχιδια- μωρέ στ΄αρχιδια- στ’ αρχιδιάκου την αυλή
στ΄ αρχιδιάκου την αυλή γάμος εγινότανε
να ΄χαμε μια τηγανιά όλο πούτσους και μουνιά
να ‘χαμε μια μάντρα κώλους να τους εγαμάγαμ΄ όλους…
*
Ένα μουνί καυχήθηκε σ’ Ανατολή και Δύση
πως δεν ευρέθη κυνηγός να πάει να το γαμήσει
κι ο κυνηγός που τ’ άκουσε πολύ του κακοφάνη…
*
Πώς το τρ- μωρέ πώς το τρι- πώς το τρίβουν το πιπέρι
πώς το τρίβουν το πιπέρι του διαόλου οι καλογέροι;
Με τη μύ- μωρέ με τη μύ- με τη μύτη τους το τρίβουν
με την μύτη τους το τρίβουν και το ψιλοκοπανίζουν..
*
Ποταμέ, τζάνε μ’ ποταμέ μου
ποταμέ ποταμέ μου σαν
γεμίζεις….
*
Στ’ Αναπλιού το Παλαμήδι
‘κεί βροντάει το ντουφεκίδι
το βροντάν’ οι Μωραΐτες κι όλοι οι βαρυποινίτες…
στην πλατεία:
Νερατζούλα φουντωμένη που ‘ναι τα’ ά
Να χαμηλώναν τα βουνά να ψήλωναν οι κάμποι
Θάλασσα πλατιά κακούργα ξενιτιά
Να ‘βλεπα τη να
Εκεί αλωνίζουν δώδεκα
Κι η Μάρω με τη ρόκα της τα’ αδράχτι της κρατάει
Της κάνω νόημα κρυφό
Να μη την κάφει ο κουρνιαχτός μη την μαυρίσ’ ο ήλιος
Στου βαρελιού τον πύρο, σε παίρνω δε σ’ αφήνω…
Ένα μουνί στον άχλαδο…
2005
2005
2005
2005
2006
2οο6
Από πάνω προς τα κάτω: τα κεράσματα και η τοποθέτηση δώρων στο καλάθι-"πουργί" από τις νοικοκυρές, στις αυλόπορτες και στις αυλές των σπιτιών. Κάθε νοικοκυρά που υποδέχεται την ομάδα και "κερνάει" τους καλαντιστές και το "πουργί" σημαδεύεται στο μέτωπο με ένα σταυρό από το φούμο που μεταφέρεται σε ένα τηγάνι
Το κοινό συμπόσιο
Όταν τελειώσει η περιήγηση, ο θίασος καταλήγει στην πλατεία, όπου τα καλούδια-δώρα χύνονται από το καλάθι πάνω σε ένα σεντόνι, κάπως ωσάν το κέρας της Αμαλθείας να σκορπίζει τα αγαθά της Γης, και οι καρναβαλιστές συντρώγουν, μοιραζόμενοι τα κεράσματα.
Οι ομάδα που αφού ολοκλήρωσε την περιήγηση σε όλο το χωριό, επιστρέφει πομπικά στην πλατεία (2006)
2005
2006
2006
Νέδουσα, αγεμός. Η θιασική ομάδα, μετά το τέλος της περιήγησης, σκορπίζει και καταναλώνει σε κοινό, δημόσιο γεύμα στην πλατεία το περιεχόμενο του "κάλαθου" με τις προσφορές των κατοίκων (πάνω 2005, κάτω 2006)
ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΓΟΝΙΜΟΤΗΤΑΣ, ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ, ΤΟΥ
ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
Η πλατεία του χωριού ωσάν θεατρική σκηνή, με τους χωριανούς και τους επισκέπτες να έχουν πάρει θέσεις περιμετρικά, περιμένοντας να παρακολουθήσουν τα δρώμενα
Μετά το μεσημέρι
ο θίασος, αλλάζοντας κάθε φορά μεταμφίεση, παίζει στην πλατεία του χωριού το δράμα της
βλάστησης και της γονιμότητας της Γης, προκειμένου η ευκαρπία να εξασφαλίζεται
στο διηνεκές. Η θεατρική αφήγηση γίνεται
σε τέσσερις πράξεις, που αφορούν τη
διαδικασία της γαμικής, αναγεννητικής
συνεύρεσης στον απάνω κόσμο κόσμο
των ζώων, των φυτών, των ανθρώπων και στον υποχθόνιο της Μητέρας-Γης.
Οι κουδουνάτοι "τράγοι"
Στην πρώτη
πράξη του δράματος, μια ομάδα ανδρών καρναβαλιστών
μεταμφιέζονται στα εξημερωμένα από τον άνθρωπο για την κτηνοτροφία ζώα, δηλαδή
σε θηλυκά πρόβατα και γίδες, σε αρσενικά κριάρια και σε τράγους, φορώντας
ανάλογες κερασφόρες μάσκες και γούνες, ενώ στη μέση τους ζώνονται και με τα κουδούνια που φέρουν τα
ζώα αυτά στη βόσκηση. Σημειώνω ότι και εδώ οι ζωόμορφες μάσκες δεν καλύπτουν εντελώς αλλά πλαισιώνουν τα μαύρα, μουτζουρωμένα πρόσωπα και αυτών των μεταμφιεσμένων. Η θεατρική αυτή αναπαράσταση μέσω της μεταμφίεσης και με
τις κατάλληλες μιμητικές δράσεις αφηγείται τη γαμική συνεύρεση (το
«μαρκάλισμα») αυτών των ζώων.Μέσα στη γενικότερη ιερή «φαλλοκρατία» των ημερών, ακούμε και διαβάζουμε συχνά ότι το κουδούνι
είναι «φαλλικό σύμβολο». Και πράγματι θα
ήταν μόνο φαλλικό σύμβολο, αν δούμε το γλωσσίδι
του μεμονωμένα, ανεξάρτητα από το κέλυφος μέσα στο οποίο κινείται και
χάρη στο οποίο, χτυπώντας πάνω στα τοιχώματά του, παράγει τον οργιαστικό
μουσικό θόρυβο. Αν όμως δούμε το
κουδούνι κάθε μορφής ως σύνολο, θα διαπιστώσουμε ότι έχουμε αναπαράσταση της
σεξουαλικής συνένωσης του αρσενικού με το θηλυκό, του φαλλού και του αιδοίου/ μήτρας, σε μια μαγική αλληλόδραση,
συμβολική και ηχητική/μουσική, ως ενεργή μαγγανεία που επιτελείται οργιαστικά για
την ενεργοποίηση του παλμού της ιερής μήτρας της Μητέρας-Γης, από τον οποίο
παλμό θα προκύψει η εποχική, εαρινή αναγέννηση πάνω στη Γη. Ο εκκωφαντικός ήχος των κουδουνιών συνοδεύει με ένα είδος οργιαστικής, ρυθμικής μουσικής υπόκρουσης τη θεατρική δράση και ενισχύει μαγικά τον γονιμικό παλμό της μητέρας-Γης. Τηρουμένων των
αναλογιών, ας πούμε κάτι σχετικό με το ιερό «σείστρο» της αιγυπτιακής,
χθόνιας μητέρας-θεάς Ιθώρ.(Μην ξεχνάμε ότι τα κοπάδια των αιγοπροβάτων που
φέρουν συνήθως κουδούνια, είναι όλα θηλυκού γένους, εκτός από τους ελάχιστους
επιβήτορες}.
Νέδουσα. καθαρή Δευτέρα. Οι μετεμφίεση των "τράγων" (2006)
|
Ζωόμορφοι κερασφόροι μασκοφόροι, σκαλισμένοι στον ποδόγυρο
του πέπλου της Δήμητρας στα Μυστήρια που επιτελούνταν στο κοινό ιερό τους με την Δέσποινα στη Λυκόσουρα Αρκαδίας,
γειτονική προς τη Νέδουσα.
(Λεπτομέρεια του γλυπτού συμπλέγματος ονόματι «Σύμπλεγμα
Δαμοφώντος», από το ιερό της Λυκόσουρας, ΕΑΜ, 29/7/2016)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Νέδουσα. Καθαρή Δευτέρα. Από πάνω προς τα κάτω: ζωόμορφες μεταμφιέσεις, "τράγοι" και "κριάρια"(2006)
Στην πομπή των κριο-τραγόμορφων, στα αριστερά, συμμετέχει και μεταμφιεσμένη γυναίκα με τα δοχεία του τυροκομήματος (2006)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα 2006 πάνω και κάτω: ζωόμορφες μεταμφιέσεις "τράγων" με κουδούνια ζωσμένα στη μέση και αναπαράσταση γονιμικού "μαρκαλίσματος" στους δρόμους και την πλατεία του χωριού (2006).Όσο αυξάνεται η προσέλευση κόσμου και από άλλα μέρη, τόσο πιο πλούσια και περίτεχνη και με περισσότερα κουδούνια γίνεται η μεταμφίεση, ίσως με επιρροές και από άλλους "κουδουνάτους".
Τα σιτηρά, ιερό "γέννημα" της Μητέρας-Γης
Η δεύτερη πράξη του δράματος αφηγείται αναπαραστατικά τον ετήσιο
βίο και την καλλιέργεια των δημητριακών, από το σπόρο ως το ψωμί. Φυτά που ονοματίζονται και προστατεύονται από τη
Μεγάλη Μητέρα-Δήμητρα-Ελένη, και που συνέβαλαν καθοριστικά στον εκπολιτισμό, τα
δημητριακά είναι βασικά είδη για τη διατροφή ανθρώπων όσο και των κτηνοτροφικών
ζώων. Δύο άνδρες μεταμφιεσμένοι σε βόδια ζεύονται στον ζυγό και σέρνοντας το ξύλινο αλέτρι μιμούνται τη διαδικασία του
οργώματος της γης ενώ ακολουθεί ο σπορέας που μιμείται τη διαδικασία της
σποράς. Ακολουθούν γυναίκες που κρατούν
δρεπάνια και δεσμίδες από στάχια και
με ανάλογες χειρονομίες μιμούνται τη διαδικασία του θερισμού του
σιταριού, ως «γεννήματος» της γης, και στη συνέχεια τη μεταποίησή του σε αλεύρι
και σε ζυμάρι, μεταφέροντας και τα σχετικά εργαλεία, ενώ ψάλλουν τραγούδια του
θερισμού.
Σπορά, όργωμα, θερισμός, ψωμί
Νέδουσα. Καθαρή Δευτέρα. Η μεταμφίεση ενός καρναβαλιστή σε "βόδι" για την αναπαράσταση του οργώματος (2006)
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα, πάνω και κάτω: καρναβαλική αναπαράσταση οργώματος στην πλατεία του χωριού με ξύλινο αλέτρι και άνδρες μεταμφιεσμένους σε βόδια, ζευγμένους στον "ζυγό" ( πάνω φωτ. 2006 και κάτω 2005 )
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα. Καρναβαλική αναπαράσταση θερισμού με δρεπάνια (2006)
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα. Καρναβαλική αναπαράσταση ζυμώματος και φουρνίσματος ψωμιού (2006)
Ο ΙΕΡΟΣ ΓΑΜΟΣ
Η τρίτη πράξη του δράματος φέρνει την κορύφωση της ολοήμερης
αυτής τελετουργίας. Αναπαριστά τον ιερό γάμο, τη γαμήλια ένωση της νύφης-γης με
τον χθόνιο εραστή. Η όλη θεατρική μυθική αναπαράσταση μιμείται ανατρεπτικά και σατιρικά τη διαδικασία της παραδοσιακής γαμήλιας τελετουργίας όπως αυτή επιτελείται για τους θνητούς στη Νέδουσα, σύμφωνα με τα τοπικά κοινωνικά και γαμήλια
δεδομένα. Με αυτό τον τρόπο η θεατρική αναπαράσταση της τελετουργίας εκτός από
το μύθο, αφορά μαγικά και την ανθρώπινη αναπαραγωγή.
Ένας μεγαλόσωμος άνδρας μεταμφιέζεται τελετουργικά,
όπως ακριβώς οι θνητές νύφες, σε πελώρια, μαύρη «νύφη», με νυφικό φόρεμα και
μουτζουρωμένο πρόσωπο και παραδίδεται, σύμφωνα με τα έθιμα του ανδροτοπικού
γάμου, στον μικρόσωμο, «μαύρο», ιθυφαλλικό
γαμπρό. Τα τοπικά γαμήλια τραγούδια που τραγουδούν κυρίως γυναίκες,
προσαρμοσμένα στην καρναβαλική και
σεξουαλική σημασία της εν εξελίξει τελετουργίας, συνοδεύουν όλες τις φάσεις και
της καρναβαλικής γαμήλιας τελετής.
Η γαμήλια πομπή καταλήγει στην πλατεία όπου είναι
στημένη ειδική εξέδρα για την πλήρη αναπαράσταση (ο παπάς που διαβάζει τη
«γαμήλια ακολουθία» παραποιημένη σε σατιρικό, βωμολοχικό κείμενο) ,
μελλόνυμφοι, κουμπάρος, γονείς κ.λπ.) της τελετής του «στεφανώματος», ως
παρωδία του γαμήλιου μυστήριου της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αμέσως μετά τη στέψη επακολουθεί
επί τόπου η δημόσια συνουσία του
δαιμονικού ζεύγους, με την πελώρια μαύρη νύφη-Γη [-Μαυρηγή] να έχει την πρωτοβουλία των
κινήσεων, επικαλύπτοντας τον μαύρο,
ιθυφαλλικό γαμπρό. Συχνά η νύφη
προβάλλει ταυτόχρονα και τη φουσκωμένη
κοιλιά της, «γκαστρωμένη» ήδη με τους σπόρους που θα αποδώσουν τα μελλοντικά
αγαθά και τους καρπούς.
Η μεταμφίεση νύφης, γαμπρού και συμμετεχόντων στο "γάμο"
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα. Από πάνω προς τα κάτω: καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Το ντύσιμο και το τραγούδισμα άνδρα ως ιερής νύφης από γυναίκες (2006)
Νέδουσα. Από πάνω προς τα κάτω: καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου: το βάψιμο-στόλισμα του "μαύρου" προσώπου της ιερής "νύφης" από γυναίκες (2006)
Τα "στέφανα" του ιερού "γάμου"
Το "συμπεθεριακό" και η διάβαση ιερής νύφης και γαμπρού προς την στέψη
Νέδουσα. πάνω και κάτω: καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου: η "νύφη", στολισμένη περιμένει με την "κουμπάρα" και τον "πατέρα" της την άφιξη του "γαμπρού" . Αριστερά ο γάιδαρος στολισμένος για να μεταφέρει τη "νύφη" (2005).
Νέδουσα.: kαρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου: "μπομονιέρες" (πάνω) και πιατέλα με "κουραμπιέδες" (κάτω) για τους "καλεσμένους", φτιαγμένοι από κόπρανα κατσίκας και γαϊδάρου, αντίστοιχα και πασπαλισμένα με αλεύρια ντί ζάχαρης (2005)
|
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου: Το "νυφόπαρμα", η αναχώρηση της "νύφης" και των συγγενών της από το σπίτι ( ΄πάνω 2005, κάτω 2006) |
|
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Το "συμπεθεριακό" (ο γαμπρός και οι συγγενείς του) του γαμπρού με τους "ιερείς" επικαφαλής στο δρόμο προς την πλατεία (2006) |
|
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Ο καβαλάρης "γαμπρός" πηγαίνει να παραλάβει την "νύφη" (2006) |
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Η "νύφη" πάνω στο γάιδαρο οδεύει προς την πλατεία (2006)
Η στέψη - η ιερή συνουσία-ιερογαμία
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Η τελετή της "στέψης" πάνω σε "θεατρική" εξέδρα-σκηνή στην πλατεία (2006)
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Ο "ιερέας" "διαβάζει" τη "γαμήλια ακολουθία". Στο άκρο δεξιά ο "πατέρας" της νύφης κρατάει τα τα "στέφανα" και τη "νυφική ανθοδέσμη" (2005)
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού "γάμου". Ο "ιερέας" διαβάζει την "γαμήλια ακολουθία". Η πελώρια ιερή νύφη [-Γη] και ο μισερός, ιερός "γαμπρός", ο οποίος στη θέση του φαλλού φέρει φίδι (2005)
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Ο "ιερέας" αλλάζει τα "στέφανα" (2006)
Νέδουσα. Καρναβαλική αναπαράσταση ιερού γάμου. Η ιερή "συνουσία" της μαύρης "νύφης" (από πάνω) με τον μαύρο "γαμπρό" (από κάτω, στο δάπεδο, 2005)
Πάνω και κάτω: η ιερογαμία της "μαύρης" νύφης και του ¨μαύρου" γαμπρού από παλιότερη επιτέλεση του δρώμενου στη Νέδουσα (πηγή: Μιχ. Μερακλής, 2001, «Το καρναβάλι της
Νέδουσας Μεσσηνίας», στο συλλογικό: Αποκριάτικα
δρώμενα του Ελλαδικού χώρου. Το καρναβάλι της Νέδουσας Μεσσηνίας
(Επιστημονική Συνάντηση Λαογραφίας, Καλαμάτα 16-17/2/2001), εκδ. Κέντρο
Λαογραφικών Μελετών Καλαμάτας-Σύλλογος
Νεδουσαίων Καλαμάτας, Καλαμάτα. (Απ΄ όσο δύναμαι να γνωρίζω, η πραγμάτευση στο άρθρο δεν στηρίζεται σε ζωντανή παρατήρηση του δρώμενου).
Ιερός Θάνατος – Αναγέννηση
Ο γαμπρός, εξαντλημένος από τη θεϊκή συνουσία με
την νύφη-Γη, μαραίνεται αμέσως και πεθαίνει, σε μια συμβολική αναπαράσταση και
της βιολογικής λειτουργίας του φαλλού.
Επακολουθεί η
τελευταία, καθαρτήρια και αναγεννητική,
θεατρική πράξη του δράματος. Ο "νεκρός" γαμπρός αποκαλείται "Αποψώλης", (από+ψωλή = αυτός που έχασε το φαλλο του, καρναβαλική παραφθορά από το όνομα Αποστόλης) ντύνεται ως νεκρός και τοποθετείται σε φέρετρο
σύμφωνα με τα τοπικά νεκρικά έθιμα για τους θνητούς, σκεπασμένος με φύλλα δάφνης (βάγια) που κόβονται επιτόπου από μια βαγιά που φυτρώνει δίπλα στο παρεκκλήσι των αγίων Θεοδώρων (αγίων που σχετίζονται με τις ψυχές και τους νεκρούς, καθώς η γιορτή τους αμέσως μετά την καθαρή Δευτέρα είναι ψυχοσάββατο), όπου και λαβαίνει χώρα η το "σαβάνωμα" και η "πρόθεση" του "νεκρού". Οι γυναίκες (και άντρες ντυμένοι ως γυναίκες)επιδίδονται σε "σκούξιμο" για την χαμένη, θανούσα "ψωλή" του γαμπρού και σε παρωδία θρήνου με "άσεμνα" μοιρολόγια, προσαρμοσμένα σατιρικά στη θεατρικότητα και τη γονιμική και σεξουαλική ουσία της τελετουργικής
περίστασης. Επακολουθεί η εκφορά του «νεκρού» μέσα από τους δρόμους του χωριού.
Αντί των εκκλησιαστικών εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται στην χριστιανική επικήδεια
τελετή, εδώ χρησιμοποιούνται η πάνα
και άλλα εξαρτήματα του φούρνου, από τον οποίο όπως είδαμε ξεκίνησε η ολοήμερη
αυτή γιορτή. Κατά την αντίληψή μου,
επιδιώκεται να τονιστεί και πάλι η κεντρική σημασία των δημητριακών και του
ψωμιού στη γιορτή αλλά και η άρρηκτη σχέση των δράσεων με την Μαυρηγή και τον
κάτω κόσμο.
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Ο "νεκρός" ιερός γαμπρός τοποθετείται μέσα στο φέρετρο και καλύπτεται με φύλλα δάφνης (2005)
Ο ιθυφαλλικός νεκρός «γαμπρός» Αποψώλης τοποθετείται πάνω
στην εξέδρα της πλατείας όπου συνεχίζεται ο «θρήνος» από την μαυροφορεμένη χήρα
και τις γυναίκες. Ενώ η διαδικασία του θρήνου κορυφώνεται, ο «νεκρός»
ανασταίνεται από το φέρετρο προβάλλοντας
και τον ανορθωμένο πλέον, φαλλό ("ψωλή") του. Το δράμα καταλήγει έτσι μέσα στις επευφημίες και τα ξεκαρδιστά γέλια του κοινού στην καθαρτήρια πράξη της συμβολικής
αναπαράστασης της αέναης αναγέννησης. Η Μητέρα-Γη μέσω της κατ' ετος επαναλαμβανόμενης αυτής αναγεννητικής τελετουργίας,
θα μπορεί κάθε χρόνο να γονιμοποιείται από
τον νεκρανασταινόμενο χθόνιο γαμπρό,
εξασφαλίζοντας τη ζωή και την ευκαρπία.
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Ο "νεκρός" γαμπρός τοποθετείται μέσα στο φέρετρο, σκεπασμένος με φύλλα δάφνης (2005)
Νέδουσα. Πάνω και κάτω, καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης: "πρόθεση" και μοιρολόισμα του μαύρου "νεκρού" γαμπρού, του "Αποψώλη" (καρναβαλική παραφθορά του ονόματος Αποστόλης) μέσα στο φέρετρο, πριν την "εκφορά" (2005)
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Η "εκφορά" του φέρετρου με τον "νεκρό" γαμπρό στους δρόμους του χωριού. Της πομπής προηγούνται εργαλεία του φουρνίσματος του ψωμιού ( η "πάνα", το φτυάρι) καθώς και κλαδιά (2005)
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Η "εκφορά" του φέρετρου με τον "νεκρό" γαμπρό στους δρόμους του χωριού. Προηγείται ο "ιερέας" και έπεται η "θρηνούσα" μαυροντυμένη "χήρα" (2006)
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Μοιρολόισμα του φαλλικού "νεκρού" γαμπρού "Αποψώλη"μέσα στο φέρετρο στην πλατεία του χωριού, Στο άκρο δεξιά η "θρηνούσα", μαυροφορεμένη "χήρα" και στο κέντρο μια μοιρολογίστρα "γυμνόστηθη" όχι μόνο καρναβαλικά, αλλά σε αναπαράσταση του αληθινού θρήνου, όπου οι γυναίκες ξεγυμνώνουν και χτυούν μέχρις αίματος τα στήθη τους (2006)
Σκηνή θρήνου από τις μυκηναϊκές πήλινες «Λάρνακες της Τανάγρας». Η μοιρολογίστρα δεξιά κάνει σπονδή με κύλικα ενώ και οι δύο θρηνούν με τα στήθη τους απογυμνωμένα. Απεικονίζονται και οι αμυχές από τα νύχια που πληγώνουν το στέρνο κατά το θρήνο, πρακτική που εφαρμοζόταν μέχρι σχετικά πρόσφατα (πηγή: CAVANΑGH-MEE, 1995, “Mourning Before and After the Dark Age”, στο C. Morris (edit.), Klados, Essays in Honour of J. N. Coldstream, BICS, Suppl. 63).
Νέδουσα. καρναβαλική αναπαράσταση θανάτου και αναγέννησης. Μοιρολόισμα του φαλλικού "νεκρού" γαμπρού "Αποψώλη" μέσα στο φέρετρο στην πλατεία του χωριού, πριν την "ανάστασή" του (2006)
Εικονογραφία του μύθου της γέννησης της "ωραίας" Ελένης από αβγό πάνω σε κρατήρα, που εκτιμώ ότι τεκμηριώνει πως οι μύθοι κατά την Αρχαιότητα αναπαριστάνονταν θεατρικά, πάνω σε ικριώματα-σκηνές, κάτι ανάλογο με την τελετουργική θεατρική αναπαράσταση του μύθου της "ιερογαμίας" στη Νέδουσα (Κρατήρας από την Απουλία, 375-350 π.Χ.)
httpp://www.beloit.edu/~classics/Trojan%20War%20Site/Web%20Site/Helen%20(and%Paris%...21/2/2005
Βλέπε
και:
Ελένη
Ψυχογιού, «Μαυρηγή» και Ελένη. Τελετουργίες θανάτου και αναγέννησης, Ακαδημία
Αθηνών, Δημοσιεύματα Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, αρ. 24, Αθήνα2008.
PSYCHOGIOU Eleni, 2011, “Mycenaean and Modern
Rituals of Death and Resurrection: Comparative Data based on a Krater from
Hagia Triada, Elis”, στο Lena Cavanagh,
William Cavanagh and
James Roy (επιμέλεια), Honouring the Dead in the Peloponnese. Proceedings of
the conference held at
Sparta 23-25 April 2009, Nottingham University, Center of Spartan and Peloponnesian Studies, CSPS
On Line Publications 2, prepared
by Sam Farnham, σ.
613-642. βλ. και εδώ στο blog το post "Μυκηναϊκά και σύγχρονα δρώμενα θανάτου και αναγέννησης..."
PSYCHOGIOU Eleni,, “Memory and narrative in carnival mimic representations in Nedussa, Messinia, Greece”, ανακοίνωση στο 15o Συνέδριο της Διεθνούς Εταιρείας Λαϊκής Αφηγηματολογικής
Έρευνας (ISFNR): Οι αφηγήσεις στο χώρο και στον χρόνο: μετάδοση και προσαρμογές (Narratives
Across Space and Time: Transmissions and Adaptations), Αθήνα, 21-27 Ιουνίου 2009, οργάνωση ISFNR – Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών,
υπό έκδοση).
Νέδουσα, Καθαρή Δευτέρα. Όπως όλοι οι συμμετέχοντες στο καρναβάλι, ούτε από το "μουτζούρωμα", ούτε από τα ευφάνταστα, αυτοσχέδια φαλλικά παιχνίδια γίνεται να γλυτώσει και η γράφουσα ερευνήτρια, δεδομένης και της εξοικείωσής μου με τους κατοίκους, μετά και την τρίτη επίσκεψή μου στο χωριό (2001, 2005, 2006). Φωτ. Ευρυδίκη Ιωαννίδη, 2006.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε για τις τόσο ενδιαφέρουσες πληροφορίες, με κάνατε να δω με άλλο μάτι την Αποκριά
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραία και ενδιαφέρουσα περιγραφή αποκριάτικων δρώμενων και της σημασίας που κρύβουν.
ΑπάντησηΔιαγραφή